5 tipů, jak přežít extrémní vedra

V posledních dnech rtuť teploměru neklesá pod 30 stupňů Celsia. Jak z extrémního horka vyváznout bez přehřátí organismu, úpalu nebo úžehu? Stačí se držet několika osvědčených zásad.

Pitný režim

1. Pobyt na slunci

Pokud nemusíte, kolem poledne se slunci vůbec nevystavujte. Nejintenzivnější je sluneční záření mezi jedenáctou a třetí hodinou odpoledne. Při pobytu na slunci nezapomínejte na pokrývku hlavy, opalovací krém s dostatečně vysokým ochranným faktorem a lehké prodyšné oblečení z přírodních materiálů. Zejména opatrní by měly být starší lidé, děti, kardiaci, alergici a lidé chronickými záněty dýchacích cest.

2. Ochlazování

Pozor na klimatizaci, v těchto dnech může být zrádná. Lékaři hlásí zvýšený počet pacientů s angínou. Pokud můžete, teplotu klimatizace zvyšte na 24 až 26 stupňů, příliš velký rozdíl mezi venkovní teplotou a teplotou uvnitř je pro lidský organismus náročný. Ideálně by neměl být rozdíl větší než sedm stupňů. Raději se pravidelně chlaďte studenou vodou – na spáncích, na krku a tepny na zápěstí, pažích i na nohou.

3. Pitný režim a jídlo

V horkých dnech nám hrozí přehřátí organismu a dehydratace. Nezapomínejte proto dodržovat pitný režim – denně vypijte tři až čtyři litry tekutin, nejlépe neslazenou vodu. Tekutiny můžete doplnit i nepříliš horkými, spíše vlažnými zeleninovými polévkami a konzumací některých druhů ovoce a zeleniny. Například melouny, broskve, ananas, rajčata nebo okurky jsou v létě ideální, protože obsahují vysoký podíl vody.

4. Tělesná zátěž a sport

Při vysokých teplotách se vyvarujte přílišné fyzické námaze. Pokud vám teď ve vedrech chybí pohyb, vyrazte k vodě a zaplavejte si v bazénu či rybníku. Příjemně se protáhnete a osvěžíte zároveň. Nezapomeňte však na opalovací krém, protože ve vodě se opálíte ještě více než na suchu.

5. Spánek

Spousta lidí má v horkých nocích problémy se spánkem. Podívejme se na pár tipů, jak snadněji usnout. Před spaním si dávejte vlažnou sprchu (nikoliv studenou), po osprchování se neutírejte, tělo se chladí při osychání, namažte si nohy chladivým krémem, spěte nazí nebo si chlaďte pyžamo v lednici a klasickou přikrývku vyměňte za tenké prostěradlo.

 ------

Extra tip CONTINU: Pravidelné saunování  

Prevencí přehřátí organismu a poruch tělesné termoregulace může být pravidelné saunování. Nejen v zimě, ale po celý rok, léto nevyjímaje. Jednou až čtyřikrát týdně. Náš organismus se naučí přizpůsobovat náhlým změnám teplot a přivyknout vysokým teplotám.

 Text: Barbora Robková, foto: Shutterstock


 

  • Direkt
  • Česká pojišťovna
  • Pojišťovna VZP
  • Advanta
  • Allianz
  • ČKP
  • ČPP
  • ČSOB
  • Generali
  • Slavia